Duiktechnieken

Voordat je zelfstandig kunt gaan duiken is er een aantal duiktechnieken dat je onder de knie moet krijgen. Deze basistechnieken zullen bij iedere duikcursus aan bod komen. Lees ook zeker even de pagina met snorkeltechnieken. Hier staat onder andere beschreven hoe je je duikbril klaart en je snorkel leeg blaast.

Duikuitrusting aantrekken

Ten eerste is het van belang om met je duikuitrusting om te kunnen gaan. Dit betekent dat je deze moet kunnen voorbereiden, aantrekken en ermee om moet kunnen gaan in het water.  Het is belangrijk dat je met al het materiaal voldoende oefent om verrassingen tijdens de duik te voorkomen. Bij het aantrekken begin je met je duikpak en eventueel je loodgordel. Pas hierna trek je je trimvest en ademautomaat aan. Het ademautomaat maak je van tevoren aan je trimvest en duikfles vast en trek je dus in één keer aan. Dit doe je gemakkelijk door de duikset rechtop te zetten, ervoor te gaan zitten en alle banden vast te maken. Als de duikset goed zit kunnen hier andere instrumenten aan vast worden gemaakt. Je sluit af met het opzetten van het masker, de snorkel, je vinnen en eventueel je handschoenen.

In de onderstaande (Engelstalige) video kun je zien hoe je je trimvest en duikfles voorbereid en vastmaakt voor het duiken.

Ademtechniek duiken

Het ademen met behulp van een ademautomaat kan in het begin best even wennen zijn. Tijdens duikcursussen wordt hier veel aandacht aan besteed. Het voordeel van het toepassen van de juiste ademtechnieken is dat dit je lichaam in staat stelt zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de zuurstof uit de perslucht. Met andere woorden, door op de juiste manier te ademen kun je langer onder water blijven.

Het is van belang om rustig te ademen en niet op lucht te besparen. Doe je dit wel, dan komt er altijd een moment waarop je dit in gaat halen waardoor je, per saldo, niet minder en soms zelfs meer lucht gebruikt. Als één van beide buddy’s geen lucht meer heeft is het mogelijk om lucht te delen. In dit geval ademt je buddy door jouw reserve mondstuk en delen jullie dus jouw perslucht. In dit geval wordt de duik afgebroken en stijgen beide buddy’s samen gecontroleerd terug naar het wateroppervlak.

Dalen en stijgen duiktechnieken

Wanneer je als duiker lichter bent dan de hoeveelheid water die je verplaatst zal je blijven drijven en heb je een zogenaamd positief drijfvermogen. Ben je daarentegen zwaarder, dan heb je een negatief drijfvermogen en zal je zinken. Deze natuurkundige wet wordt bij het duiken ingezet om te stijgen en te dalen (lees meer over duikfysica). Met behulp van je loodgordel, je longen en een trimvest kun je je drijfvermogen reguleren.

Een loodgordel wordt gebruikt om op diepte te komen als je net aan je duik begint. Het trimvest dat je draagt vul je met behulp van de inflator met lucht om zo je drijfvermogen te verhogen en daarmee te stijgen. Tot slot betekent een grotere hoeveelheid lucht in je longen ook een positiever drijfvermogen. Je zult dus iets stijgen bij het inademen en dalen bij het uitademen. Door al deze technieken steeds op de juiste wijze te combineren kun je niet alleen altijd op de gewenste hoogte terecht komen, maar ook in een stabiele positie op die hoogte blijven. In duikerstermen zeg je dan dat je goed “uitgetrimd” bent. Lees meer over trimmen.

Oren klaren

Door de toenemende druk onder water komen je holtes in je lichaam die gevuld zijn met lucht, zoals je holtes in je middenoor, onder een hoge druk te staan. Daarom is het van belang dat je weet hoe je deze druk compenseert. Er zijn drie manieren om je oren te klaren. De eerste is gewoon door te slikken. De meest toegepaste methode om de oren te klaren is de Valsalva-methode, waarbij je lucht uitblaast terwijl je je neus (knijp je dicht) en mond gesloten houdt. Een derde methode is door je onderkaak heen en weer te bewegen.

Oren klaren tijdens het duiken
Oren klaren tijdens het duiken
Te water gaan duiktechnieken

Er zijn verschillende manieren om met je duikuitrusting te water te gaan.In de meeste gevallen ga je te water vanaf de oever(kant) of vanaf een boot.  Het is mogelijk om zowel voorwaarts als achterwaarts het water in te gaan. Ook is een voorwaartse koprol een optie. In alle gevallen dient de duiker het mondstuk en de duikbril goed op de plaats te houden om te voorkomen dat er bij de sprong water in loopt. Ook is het belangrijk de ademfles goed tegen de rug te drukken (door je trimvest goed vast houden) om te voorkomen dat deze, als je het water raakt, met een klap op de rug terecht komt of los schiet.

Een veel toegepaste manier om te water te gaan is via de zogenaamde schredesprong. Hierbij sta je rechtop aan de kant en stap je als het ware met één voet het water in. Met één hand houd je je ademautomaat en duikbril vast. Met de andere hand de band van je trimvest. In de onderstaande video zie je een voorbeeld hoe je te water gaat met een schredesprong.

Als je vanaf de kust aan je duik wilt beginnen, informeer dan in de buurt naar de beste plek om te water te gaan. In de meeste gevallen is het raadzaam om achteruit het water in te schuifelen, zeker als je je vinnen al aan hebt. Als het mogelijk is het zelfs handig om je vinnen pas aan te trekken als je al tot je middel in het water staat. Aan het einde van het duik geldt hetzelfde; trek je vinnen bij voorkeur al uit als je tot je middel in het water staat. Zeker bij een sterke stroming is het belangrijk om goed op de golfbewegingen van het water te letten en zo veel mogelijk met de golven mee te bewegen. Zoek bij sterke stroming bovendien steun bij je buddy.

duiktechnieken gebaren
Tijdens je duikcursus leer je de belangrijkste gebaren.
Gebarentaal Duiken

Bij het duiken wordt gebarentaal, duiksignalen, gebruikt om met elkaar te communiceren. Het meest bekende signaal bij het duiken is het OK-teken, waarbij een rondje wordt gevormd met duim en wijsvinger en de andere vingers omhoog steken. Dit teken kan zowel vragend als bevestigend gebruikt worden. Door met gestrekte vingers en met de handpalm naar beneden je hand heen en weer te zwaaien geef je aan dat er iets mis is. Met de duim wordt aangegeven of je wilt stijgen (duim omhoog) of dalen (duim omlaag). In de onderstaan video zie je de meest toegepaste duiksignalen. Hoewel de meeste signalen internationaal bekend zijn, is het handig om voorafgaand aan je duik de meeste belangrijke signalen met je buddy door te nemen.

Pin It

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *